Zo bepaal jij je Social Media Advertentie budget

Zo bepaal jij je Social Media Advertentie budget

Je kent het vast, als ondernemer doe je er alles aan om nieuwe klanten te werven en je bedrijf meer bekendheid te geven. Een mooie manier om je potentiële klanten te bereiken is door te adverteren op Google, Facebook, Instagram, YouTube, Pinterest en noem maar op!

Maar dat adverteren kost flink wat geld. Vaak moet je al een minimaal budget gebruiken van een paar tientjes. Dat is geld wat je eerst moet investeren voordat je het terug gaat verdienen door nieuwe klanten binnen te halen.

Vaak is het voor ondernemers een uitdaging om budget vrij te maken voor het adverteren op social media. Maar hoe kan je dat nou handig aanpakken? Daarover vertel ik je in deze blog meer!

Maximaal advertentiebudget

Het is niet mogelijk om een maximaal budget stellen aan het adverteren op social media. Wanneer jij je advertentiebudget terugverdient en de advertentie levert meer geld op dan hij kost is het een goede advertentie. Dan is het tijd om het budget op te schroeven zodat je er nog veel meer uit gaat halen.

Maar dat neemt niet weg dat jij misschien zelf een budget in je hoofd hebt waarmee je het kan “proberen”. Het is belangrijk om klein te beginnen. Steek jij een paar tientjes in je advertenties en verdien je daar meer mee terug? Dan is je advertentie goed. Heeft de advertentie je geld gekost en niets opgeleverd? Dan is het jammer van je geld, maar tijd om te kijken waar het mis ging.

Hoe kan ik mijn budget opbouwen?

Het is belangrijk dat je wat budget hebt staan om te beginnen met adverteren. Met slechts €10 kom je niet ver. Als de advertentie niet werkt kan je namelijk niet verder. Het is daarom goed om te zorgen dat je een potje met geld gereserveerd hebt staan voordat je begint met adverteren. Dat potje met geld kan je in de maanden voordat je begint met het adverteren (als je natuurlijk al omzet draait) rustig aan opbouwen.

Probeer bijvoorbeeld een aantal maanden 1% van al het geld wat er binnenkomt op een aparte bankrekening te zetten. Dat geld kan je dan gaan gebruiken om te adverteren. Wanneer je dan een budget hebt staan van €100 á €200 kan je rustig aan beginnen met testen welke advertentie goed werkt.

Werk er langzaam naartoe

1% van je inkomen aan de kant zetten lijkt misschien niet veel. Maar als jij gedurende drie maanden €4000 aan inkomsten hebt staat er na die drie maanden €120 op je rekening om te gaan adverteren.

Het is lastig voor een ondernemer om ineens een bedrag van een paar honderd euro van je bankrekening te halen en deze in je advertenties te steken. Daarom is beginnen met 1% van je inkomen ook zo’n mooie start. Waarom? 1% van je inkomen mis je namelijk niet snel. Op een omzet van €4000 is dat slechts €40. Dat kan jij in een maand prima missen. Je gaat er namelijk gewoon naartoe leven.

Wanneer begin jij met het bouwen van een advertentiebudget?