Mediastrategie: Hoe zet jij jouw media optimaal in?

Mediastrategie: Hoe zet jij jouw media optimaal in?

Zet jij jouw media optimaal in? Denk je daarbij goed na over welk medium je waarvoor gebruikt? Realiseer je je dat er naast social media andere media zijn waarmee je dagelijks met jouw doelgroep communiceert? Met deze blog wil ik je inspireren om anders naar jouw mediakanalen te kijken. 

 Eigenschappen van een medium 

In mijn blog: ‘Crossmedia, wat is dat?’ zei ik dat mediumspecificiteit één van de succesfactoren is bij een crossmediaal concept. Deze term kan zwaar klinken maar het houdt simpelweg de eigenschappen van het mediumkanaal in. Bijvoorbeeld: Via Instagram kun je afbeeldingen/ stories met jouw netwerk delen, dit is het mediumspecificiteit van Instagram.  

Het draait hierbij niet alleen om techniek, iedere media heeft ook zijn eigen emotionele betekenis. Die emotionele betekenis is naar mijn mening misschien wel belangrijker dan alle technische voordelen die een medium biedt. Je kunt hierbij denken aan het gevoel dat iemand bij een medium heeft en of dit gevoel overeenkomt met wat jij als ondernemer wilt uitstralen. Bijvoorbeeld: Mensen vinden LinkedIn een zakelijk netwerkplatform, een foto uit de privésfeer wordt daarom minder gewaardeerd 

Waarom vind ik de emotionele betekenis belangrijk? Het gaat er plat gezegd om dat je mensen verleidt om verliefd te worden op jou of jouw onderneming. Die ‘liefdesrelaties’ kan pas ontstaan nadat er een klik is, je moet flirten! En dus.. rekeninghouden met iemand anders zijn (media)gevoel. 

In de praktijk 

Als je verschillende mediakanalen gebruikt om jouw verhaal te vertellen dan doe je al snel, in meer of mindere mate, aan crossmedia. Je kunt nog betere resultaten boeken wanneer je de diverse media hierbij op elkaar afstemt zodat ze elkaar aanvullen. Onder media valt social media, maar ook jouw website, WhatsApp, nieuwsbrief of een community/ netwerkplatform. Het zijn alle kanalen waarmee je communiceert.  

 Je vertelt één verhaal, het verhaal van jouw onderneming. Dit verhaal begint op jouw website. In de onderstaande afbeelding heb ik dit proces eenvoudig weergegeven.   

 En nu jij 

Ik daag je uit om alle media die je gebruikt te inventariseren. Loop eens kritisch na waarvoor je bepaalde media gebruikt, vullen deze media elkaar aan en hoe zou je ervoor kunnen zorgen dat ze elkaar beter aanvullen? 

Ben je ondernemer en wil je meer van dit soort handige Social Media tips, tricks en tools ontvangen?  Meld je gratis aan bij de Social Media Community via onderstaande formulier.

Ben je student communicatie, marketing, multimedia en wil je graag werkervaring opdoen? Check dit dan even.


{captcha}