Mediastrategie: hoe stel je jouw doelgroep centraal?

Mediastrategie: hoe stel je jouw doelgroep centraal?

Je hebt een ondernemersdroom of je hebt een onderneming. Je bent razend enthousiast over jouw product of dienst en je zit bomvol inspiratie en goede ideeën. Wat je de wereld ook te bieden hebt, je doet het met heel jouw hart en ziel. Een digitale mediastrategie kan daar natuurlijk niet aan ontbreken maar voordat je hieraan begint; heb je wel eens ècht stilgestaan voor wie je het doet en wat er achter die persoon schuilgaat? Hoe zorg je ervoor dat je een waardevolle bijdrage levert in ‘the jungle of media’ waardoor je gezien wordt en een sterke, duurzame en interactieve relatie met jouw doelgroep opbouwt?  

Wat motiveert jouw doelgroep?

Wie is jouw doelgroep en wat voelt jouw doelgroep voordat ze bij je terechtkomen? Wist je dat het (online) gedrag van jouw doelgroep voor een groot deel wordt veroorzaakt door negatieve gevoelens en/of emoties? Denk daar eens goed over na…

Dit valt te vergelijken met een paracetamol. Als je hoofdpijn hebt wil je daar snel vanaf, je wilt een oplossing voor jouw probleem. Na een zoektocht kom je uit bij een paracetamol die jouw pijn verlicht waardoor je de volgende keer als je hoofdpijn hebt weer op deze pil terugvalt. In dit voorbeeld zijn er een paar dingen gebeurd: 1) Het probleem wordt opgelost, de pijn wordt verlicht en 2) de positieve ervaring zorgt ervoor dat  het gedrag wordt herhaald. En weet je wat hier interessant aan is? Gedrag dat jouw klant herhaalt, leidt tot een sterke klantbinding! Want als je eenmaal in de gewoontezone zit dan ben je daar moeilijk uit te slaan. Denk bijvoorbeeld eens aan online zoekmachines, wie gebruikt er nou Bing? Precies, Google zit in de gewoontezone en je moet van goede huize komen wil je die plek veroveren. Maar ik dwaal af…

Het klinkt misschien niet sexy, maar jouw doelgroep heeft een probleem of voelt een negatieve emotie, het kan van alles zijn denk bijvoorbeeld aan; onzekerheid, eenzaamheid of irritatie. Deze interne trigger zorgt ervoor dat jouw doelgroep in actie komt, ze gaan online zoeken naar een oplossing. Vraag jezelf eens af: Op welke termen zoekt jouw doelgroep? Hoe voelt een persoon zich op dat moment? En misschien nog wel het allerbelangrijkste;
wat is de verwachting en voldoet de inhoud van jouw digitale media aan deze verwachting? Dit betekent overigens niet dat je een negatieve toon moet gebruiken. In plaats van; ‘bent u ook zo vermoeid, geïrriteerd, onzeker’, kun je ook zeggen; ‘Ik bied je energie, balans, zekerheid’. Dat klinkt een stuk aantrekkelijker!

Wat activeert jouw doelgroep?

De interne trigger, waar we het zojuist over hadden is de veroorzaker van het gedrag. De externe trigger, jouw online mediastrategie, zorgt voor de rest. Weten welke motieven en behoeften er achter het online gedrag van jouw doelgroep schuilgaat is nog geen garantie voor de gewenste interactie. Een simpel voorbeeld is dat je wilt dat jouw doelgroep jouw social media berichten liken en delen. Hierbij is het belangrijk dat je je realiseert dat mensen pas overgaan tot actie wanneer ze jouw verhaal als waardevol en zinvol ervaren.  Als crossmediafan ben ik een grote voorstander van cocreatie, in wat voor vorm dan ook. Het hoeft niet altijd zo groot te zijn als je denkt. Je kunt bijvoorbeeld jouw doelgroep inschakelen bij de vraag welke diensten je kunt verbeteren. Mensen vinden het over het algemeen leuk om anderen te helpen, het geeft hen het gevoel van erkenning en waardering. Hoe langer en intensiever er wordt geconverseerd en gedeeld, hoe sterker de online relatie wordt. Maar stel jezelf eerst de vraag; hoeveel zeggenschap heeft de doelgroep nu en hoeveel zeggenschap willen ze?


En nu jij…

Een succesvolle mediastrategie start bij jouw doelgroep. Wees niet bang om in gesprek te gaan, zorg ervoor dat je weet wat er leeft en naar welke oplossing wordt gezocht. Sluiten jouw online berichten hierop aan? Zorg ervoor dat jou online verhaal en de berichten die je deelt waardevol en zinvol zijn door jezelf bij iedere stap af te vragen voor wie je het doet en wat er achter die persoon schuilgaat. Zo kun je bouwen aan een sterke, duurzame en interactieve (online) relatie met jouw doelgroep.

 

Ben je ondernemer en wil je meer van dit soort handige Social Media tips, tricks en tools ontvangen?  Meld je gratis aan bij de Social Media Community via onderstaande formulier.

Ben je student in de richting van communicatie, marketing, multimedia en wil je graag werkervaring opdoen? Check dit dan even.