Hoeveel omzet moet je draaien om te adverteren op social media?

Hoeveel omzet moet je draaien om te adverteren op social media?

Adverteren op social media kost geld. Afhankelijk van je omzet kan je daar heel veel geld aan uitgeven. Maar hoeveel omzet moet je nou minimaal draaien om te kunnen adverteren op social media? In deze blog vertellen we je hoe jij bepaalt met hoeveel geld je kan gaan adverteren op social media. En natuurlijk hoe je voorkomt dat je geld weggooit!

Hoe kan je adverteren?

Door te adverteren laat jij je product of dienst zien aan de wereld. Dat is nodig om je product te verkopen aan mensen die jouw bedrijf nog niet kennen. Maar natuurlijk ook aan mensen die jou wel al kennen, maar nog niets gekocht hebben. Adverteren kan je op veel manieren doen. Zowel online als offline. We kennen natuurlijk allemaal de reclamespotjes op televisie en op de radio. De advertenties in de bushokjes en de grote posters op de winkelruiten. Allemaal manieren van offline adverteren.

Maar ook online is er een hele wereld aan mogelijkheden om te adverteren. Denk aan advertenties op websites in de vorm van banners. Maar ook adverteren kan op de sociale media als Facebook, Instagram, LinkedIn en Pinterest. Het grootste voordeel van online adverteren is dat jij ervoor kan zorgen wie jouw advertentie ziet.

Online adverteren, wat kost dat nou?

Om zo relevant mogelijk te blijven richten we ons in deze blog voornamelijk op online adverteren. Daar kan je namelijk naast wat het je kost, ook precies meten wat het je oplevert. Juist dat laatste is de belangrijkste informatie bij het adverteren.

Je kan namelijk een willekeurig persoon een advertentie laten zien van een bril, maar wat nou als deze persoon geen bril draagt? Dan is het voor hem toch niet relevant? Dan kan je beter de brildragers benaderen. Daarnaast heb je binnen de wereld van brillen behoorlijk veel verschillende prijsklassen. Je moet dus weten op wie jij je richt.

Op Facebook kan je doelgroepen aanmaken waarmee jij je advertenties op de juiste personen kan richten.

Dat adverteren op social media geld kost weten we allemaal. Hoeveel geld het kost kan je in principe zelf instellen. Maar zelfs dan kan het nog te veel geld kosten. Volg je me nog?

Het is voornamelijk belangrijk om te weten wat jouw doelstellingen zijn voor het adverteren. Wat wil je dat het oplevert, wat levert dat jou op en hoeveel mag het dan kosten?

Stel dat je als autobedrijf wil adverteren. Dan moet je eerst weten of je wilt adverteren voor die hele mooie nieuwe auto, voor de tweedehandsauto, voor de reparaties die je kan doen of voor je autoverhuur. Je moet dus weten wie je wilt bereiken. Voordat je gaat adverteren is het dus goed om een strategie te hebben.

Een handig rijtje met vragen die je sowieso specifiek moet kunnen beantwoorden voordat je begint met adverteren is deze:

  • Wie wil je bereiken?
  • Wat ga je die persoon aanbieden?
  • Wat levert dat je op?
  • Hoeveel mag het dan kosten?

Het belangrijkste dat je in je hoofd moet houden is voornamelijk wat een advertentie je oplevert in plaats van wat het je gaat kosten. Wanneer je bovenstaande vragen beantwoord hebt kan je aan de slag gaan met zo’n advertentie opzetten. Totdat je bij de vraag uit komt wat voor budget je hebt voor de campagne. Hoe ga je dan verder?

Hoeveel budget gebruik je?

We hebben al eens een blog gedeeld over hoe jij je budget voor social media advertenties kan opbouwen. Naast het opbouwen van je budget is het natuurlijk belangrijk om te weten hoeveel budget je daadwerkelijk in je campagne gaat stoppen. Daarin hoor ik vaak dat er gezegd wordt: “Begin met een laag bedrag, als je dan ziet dat het werkt kan je opschalen”. Eigenlijk precies net zoals het hele ondernemen werkt. Begin met een proef en als die succesvol is ga je verder opbouwen en uitbreiden.

Hoeveel budget je gebruikt is dus grotendeels afhankelijk van wat jij aan beschikbaar budget hebt opgebouwd. Maar het is dus ook goed om pas écht te gaan adverteren als je weet dat het werkt. Dat kan je alleen doen door te experimenteren.

Dan komen we nu aan bij de hamvraag van deze blog:

Hoeveel omzet moet je hebben om te adverteren op social media?

Vaak zeggen ondernemers: “Ik kan nog niet adverteren op social media, zoveel omzet draai ik nog niet.” Terwijl ik dan juist denk, als je nog niet voldoende omzet hebt om te groeien moet je er dus eerst voor zorgen dat je meer omzet genereert door meer te verkopen. En soms is het nodig om dat te doen door advertenties.

Ik vind dat je dan ook niet een omzetgrens kan aanhouden die je moet hebben om te adverteren op social media. Kijk voornamelijk naar wat het je oplevert. Als je advertentiecampagne zichzelf terugverdient kan het al de moeite waard zijn om te gaan adverteren, je bouwt dan namelijk naamsbekendheid (en als je het slim doet een maillijst) op. Vanuit daar kan je dan extra omzet genereren en nog verder groeien.

Ga dus eens experimenteren wat social media advertenties voor jou kunnen doen. Je weet pas of het wat voor jou en je bedrijf is als je het doet. Dus, zie ik binnenkort jouw advertentie voorbij komen?

 

Ben je ondernemer en wil je meer van dit soort handige Social Media tips, tricks en tools ontvangen?  Meld je gratis aan bij de Social Media Community via onderstaande formulier.

Ben je student in de richting van communicatie, marketing, multimedia en wil je graag werkervaring opdoen? Check dit dan even.


{captcha}