Hashtags gebruiken op social media

Hashtags gebruiken op social media

Vind je hashtags gebruiken op social media ook zo lastig? Dat is helemaal niet gek. Want alle social media kanalen gebruiken hashtags net even op een andere manier. In deze blog zet ik het gebruik van hashtags op verschillende social media kanalen voor je op een rijtje. Zo weet je precies hoeveel en welke hashtags je op welk social media kanaal kunt gebruiken!

Wat zijn hashtags?

First things first. Hashtags zijn woorden met daarvoor een hekje (#) en wordt toegevoegd bij een bericht (ofwel een post) op social media. Door het gebruiken van het hekje wordt een hashtag meteen een linkje naar alle berichten waar dezelfde hashtag wordt gebruikt. Bijvoorbeeld: ben je geïnteresseerd in berichten over ‘social media tips’ op Instagram? Typ dan ‘#socialmediatips’ in de zoekbalk en je krijgt allemaal berichten van over de hele wereld met deze hashtag. 

Waarom hashtags gebruiken op social media?

Doordat berichten met hashtags goed vindbaar zijn, kun je hier heel handig gebruik van maken om je zichtbaarheid mee te vergroten. Hashtags op social media zijn handig om:

  • In te spelen op trending topics en relevante discussies
  • Gevonden te worden door klanten
  • Onder de aandacht komen bij potentiële klanten die interesse hebben in jouw onderwerp, maar jou nog niet kennen
  • Als bron om te kijken waar klanten op zoeken en hierop inspelen

Hashtags gebruiken op Instagram

Hashtags zijn erg belangrijk op Instagram, want je kunt hiermee het bereik van je berichten flink vergroten. Belangrijk hierbij is dat je erachter komt op welke hashtags jou doelgroep gebruikt en waarop je gevonden wordt. Bekijk hiervoor bijvoorbeeld welke hashtags je concurrenten en mensen uit jouw vakgebied gebruiken en bedenk of je klanten hierop zoeken.

Je kunt op Instagram flink losgaan met het aantal hashtags, gebruik er rustig 10 of zelfs meer, met een maximum van 30! Er is geen gouden regel met het het aantal hashtags dat je gebruikt per bericht. Daarom is mijn advies, testen! Door met een verschillend aantal hashtags te testen kom je er uiteindelijk zelf achter hoeveel hashtags voor jou het beste werkt.

Hieronder zie je een voorbeeld van mij waarbij je kunt zien hoe ik hashtags gebruik op Instagram.

Hashtags gebruiken op Facebook

Bij Facebook is de impact en het bereik van hashtags een stuk lager als bijvoorbeeld op Instagram. Dit komt omdat lang niet alle profielen openbaar zijn. Zakelijke pagina’s en berichten zijn altijd openbaar, maar dat geldt niet voor groepen en persoonlijke profielen.

Wel kunnen hashtags op Facebook handig zijn om belangrijke onderwerpen of evenementen extra te benadrukken. Hiervoor zijn een of twee hashtags per bericht voldoende.

Hieronder zie je hoe de Social Media Community gebruik maakt van hashtags op Facebook.

Hashtags gebruiken op LinkedIn

Op LinkedIn zijn hashtags terug van weggeweest! Hashtags zijn een mooie manier om jezelf en je bedrijf beter zichtbaar en vindbaar te maken op LinkedIn. LinkedIn stimuleert het gebruik van hashtags zelfs. Zodra je een bericht intypt, krijg je meteen allerlei suggesties voor hashtags. En ook net voordat je een een artikel publiceert krijg je suggesties voor hashtags.

Omdat LinkedIn een zakelijk platform is, zijn twee tot drie hashtags voldoende. Als je teveel hashtags gebruikt, komt dat als snel spammerig en overdreven over. Plaats de hashtags daarnaast aan het einde van je bericht of zelfs op een nieuwe regel, zodat je bericht er zelf niet rommelig uitziet.

Hieronder zie je hoe Desiree gebruik maakt van hashtags in haar LinkedIn-berichten!

Hashtags gebruiken op Pinterest

Ook op Pinterest kun je je sinds kort helemaal uitleven met hashtags! Op dit online kanaal zie je hashtags in pins. Door hashtags aan de beschrijving van je pin toe te voegen wordt je beter zichtbaar. Allereerst je pins, maar natuurlijk ook je website of blog. Let er wel op dat je niet teveel hashtags gebruikt, want dan wordt je beschrijving slecht leesbaar. Voeg aan het einde van de beschrijving van je pin 3 tot 5 relevante hashtags toe. Dit is meer dan genoeg!

De hashtags kun je eenvoudig via de zoekbalk opvragen. In de zoekresultaten vind je dan de nieuwste pins met de gezochte hashtags. Hoe verder naar rechts, des te ouder de pins. Het heeft dus geen zin om hashtags toe te voegen aan al je oude pins, want die verschijnen niet bovenaan in de zoekresultaten.

Hieronder zie je hoe Mylene gebruik maakt van hashtags op Pinterest.

Ben je ondernemer en wil je meer van dit soort handige Social Media tips, tricks en tools ontvangen?  Meld je gratis aan bij de Social Media Community via onderstaande formulier. 

Ben je student in de richting van communicatie, marketing, multimedia en wil je graag werkervaring opdoen? Check dit dan even.


{captcha}