Crossmedia, wat is dat?

Crossmedia, wat is dat?

Als ondernemer wil je dat jouw doelgroep je weet te vinden. Hiervoor kun je tal van mediakanalen inzetten; Facebook, Instagram, LinkedIn… maar wat levert het op? Online zie ik vaak de welbekende zend-techniek, dezelfde boodschap wordt herhaaldelijk gezonden in de hoop dat hij bij het publiek aanslaat. Wat er volgens mij misgaat is dat er geen goede segmentatie is toegepast. Daarnaast leven we in een tijdperk waarin het lijkt te draaien om wie er het hardst schreeuwt, terwijl niemand ècht luistert. 

Hoe doorbreek je dit patroon? Durf af te stappen van de traditionele denkwijze en zie jouw marketingcommunicatie als de uitgelezen kans om dichterbij jouw doelgroep te komen! Vooral door de nieuwe media is de interactie met klanten in de afgelopen jaren enorm toegenomen, interactie door middel van dialoog maar ook door consument gestuurde co-creatie. De interactieve eigenschappen en de toegankelijkheid van digitale media bieden een tal van mogelijkheden om jouw organisatie ‘in the picture’ te krijgen. De hamvraag is hoe je van jouw doelgroep de gewenste aandacht voor jouw boodschap krijgt.

Crossmedia

Crossmedia is hier wellicht het antwoord op. Alhoewel deze strategie niet nieuw is biedt het wel alle mogelijkheden om in te spelen op nieuwe marketingtechnieken en mediakanalen. Maar wat bekent een crossmediale aanpak? Bij crossmedia worden mediakanalen ingezet op basis van het mediumgebruik van de doelgroep en op de sterkte van ieder kanaal. Het crossmediaal verspreiden van content is een dynamische manier om merkbeleving en klantbinding te versterken. Een voorbeeld van een succesvolle crossmediacampagne is ‘maak de smaak’ van Lays of het tv-programma X-factor waarbij alle mediakanalen worden aangewend om de doelgroep het concept te laten beleven.

Succesfactoren

Het succes van een crossmediaal concept is afhankelijk van 5 factoren, namelijk:

Storytelling
Wat wil je met jouw bedrijf uitstralen? Wat is het verhaal achter jouw merk? Zorg voor een helder verhaal met een heldere betekenis.

Mediumspecificiteit
De specifieke eigenschappen van de ingezette media worden optimaal gebruikt en vullen elkaar aan. De gebruikers worden actief betrokken. Daarnaast kunnen ze op ieder gewenst medium en op ieder gewenst moment deelnemen aan het concept.

Usability
Door de kanalen aan te laten sluiten op het mediagebruik van de doelgroep zal dit een positieve impact hebben op de usability van de campagne. De efficiëntie en klantvriendelijkheid van de ingezette mediakanalen sluiten aan op de doelgroep en hun mediagebruik.

Relevantie
Relevantie is de mate waarin de dialoog de juiste boodschap bevat en op het juiste moment en via het juiste mediakanaal plaatsvindt. Het gaat niet om kwantiteit, maar om kwaliteit.

Co-creatie
Door mediakanalen strategisch in te zetten wordt de doelgroep getriggerd om actief deel te nemen aan de campagne. Na het uitvoeren van een analyse van jouw doelgroep en hun mediumgebruik kun je de mediakanalen zo inzetten dat ze voor jouw doelgroep toegankelijk zijn. Door de transparantie en de wisselwerking tussen de doelgroep en jou als ondernemer creëer je waarde. Nodig jouw doelgroep uit om mee te denken, laat je door hen inspireren en neem ze mee in het creatieproces.

Ik hoor je denken; ‘hoe kan ik dit in mijn bedrijf toepassen?’. Via mijn blogs zal ik steeds dieper ingaan op dit onderwerp. Zo hoop ik je stap voor stap mee te nemen in de wereld van crossmedia.  

 

Ben je ondernemer en wil je meer van dit soort handige Social Media tips, tricks en tools ontvangen?  Meld je gratis aan bij de Social Media Community via onderstaande formulier. 

Ben je student in de richting van communicatie, marketing, multimedia en wil je graag werkervaring opdoen? Check dit dan even.


{captcha}