3 tips voor eenheid op je social media kanalen

3 tips voor eenheid op je social media kanalen

Hoeveel social media kanalen zet je in voor jouw bedrijf? En hebben ze allemaal dezelfde stijl? Eigenlijk wil je dat mensen bij het zien van je zakelijke social media pagina meteen zijn dat deze van jouw bedrijf afkomstig is. Het is daarom belangrijk om voor eenheid te zorgen. Hiermee werk je niet alleen aan de herkenbaarheid van jouw bedrijf, maar ook aan de zichtbaarheid. Elke keer als jouw potentiele klanten iets van jouw bedrijf op social media zien verschijnen, word je herkent. Hierdoor vergroot je tegelijkertijd je zichtbaarheid. Met de volgende 3 tips (+ een bonustip) help ik je hiermee op weg.

Tip 1: profielfoto

Er zijn nog genoeg ondernemers die op elk social media kanaal willekeurig een profielfoto neergezet hebben. Zo is het op de bedrijfspagina van Facebook een foto van iemand op vakantie, op de Instagrampagina is het een logo en op LinkedIn is het een oude foto van 3 jaar geleden. Je hebt het vast al door, dit zorgt natuurlijk voor verwarring. Daarom is het beter om op elk kanaal dezelfde profielfoto plaatst. Iemand zal je op een gegeven moment gaan herkennen van een foto, bijvoorbeeld omdat deze jou op Facebook volgt en nu ook via Instagram tegenkomt. Hierdoor is de kans groter dat hij jou ook op Instagram zal volgen. Zelf heb ik onderscheid gemaakt tussen mijn zakelijke pagina’s en mijn persoonlijke pagina’s op social media. Ik heb bijvoorbeeld zowel een persoonlijk account op LinkedIn als een zakelijke bedrijfspagina. Op mijn bedrijfspagina hanteer ik mijn logo en op mijn persoonlijke account gebruik ik een profielfoto die ook op mijn website voorkomt. Deze manier heb ik ook op Instagram en Facebook aangehouden.

 

 

 

 

 

 

 

 

Mijn logo gebruik ik op mijn zakelijke pagina’s op LinkedIn, Facebook en Instagram. En een foto van mij gebruik ik op mijn persoonlijke LinkedIn pagina en Facebookpagina. Zo weten bezoekers het verschil tussen mijn zakelijke en persoonlijke pagina en herkennen ze het meteen van andere social media kanalen.

Tip 2: profieltekst

Naast een profielfoto is je profieltekst ook erg belangrijk, want samen maakt dat mensen begrijpen wat je nu precies doet. Ook voor je profieltekst is het belangrijk dat deze op alle social media kanalen dezelfde basis heeft. Dit betekent niet dat je de tekst klakkeloos over kunt nemen, want op Facebook en LinkedIn heb je bijvoorbeeld meer ruimte voor tekst dan op Instagram. En op Instagram werkt het bijvoorbeeld veel beter om een korte opsomming te plaatsen met lekker veel emoticons. Bedenk voordat je de teksten gaat schrijven welke woorden bij jou als ondernemer passen. Waar sta je voor, wat vind je belangrijk, wat doe je en waarom moeten mensen jouw gaan volgen? Als je deze vragen beantwoord met 1 of 2 woorden, dan heb je al een mooie basis te pakken. Bij deze woorden kun je per social media kanaal een andere tekst maken. Nog wat onduidelijk? Bekijk onderstaande afbeeldingen van mijn profielteksten eens. En wil je nog meer weten over het schrijven van profielteksten? Houd dan onze blog en social media kanalen in de gaten, want ik schrijf hier binnenkort een uitgebreide blog over.

 

 

 

 

 

 

Op mijn zakelijke kanalen gebruik ik in hoofdlijnen dezelfde soort tekst. Ik kan op Facebook veel meer kwijt, dus daar is dan ook een uitgebreide omschrijving te vinden. Bij Instagram gebruik ik een opsomming in de vorm van emoticons.

Tip 3: profielnaam

Gebruik zoveel mogelijk dezelfde profielnaam op al je kanalen. Gebruik je bijvoorbeeld je bedrijfsnaam voor je zakelijke LinkedInpagina, gebruik dan ook je bedrijfsnaam op de zakelijke pagina’s op Instagram en Facebook. Dit klikt heel logisch, maar toch zie je wel eens verschillen. Ik kom bijvoorbeeld regelmatig tegen dat er op LinkedIn voor de bedrijfsnaam gekozen is en op Instagram juist voor de persoonlijke naam van de ondernemer. Dit roept verwarring op en die kun je heel eenvoudig voorkomen door overal dezelfde profielnaam te gebruiken.

Extra tip: update je profiel regelmatig Last but not least: controleer je profielfoto en profieltekst regelmatig. Heb jij bijvoorbeeld een nieuw of aangepast logo? Of heb je een nieuw kapsel of een nieuwe bril? Vergeet dan niet je profielfoto op al je social media kanalen aan te passen. Verander je profeilfoto dan natuurlijk wel op al je social media kanalen. En hetzelfde geldt voor je profieltekst als je bijvoorbeeld een nieuwe dienst toegevoegd hebt, of een oude dienst verwijderd hebt.  

 

Ben je ondernemer en wil je meer van dit soort handige Social Media tips, tricks en tools ontvangen?  Meld je gratis aan bij de Social Media Community via onderstaande formulier. 

Ben je student in de richting van communicatie, marketing, multimedia en wil je graag werkervaring opdoen? Check dit dan even.


{captcha}